Valštejnský okruh

Vážení přátelé, přijměte, prosím, pozvání na Valštejn. Projděte si stezkou Valštejnského okruhu obě údolí, objevte zdejší genius loci, poznejte minulost obce a zažijte její současnost. Nechte na sebe působit místo, kde kdysi žila tisícovka obyvatel, stál kostel s hřbitovem, několik obchodů, pět hostinců, mlýn, turistická chata…..

Valštejn je nejlépe dostupný z části obce Hynčice, odkud se k nám dostanete vlastním autem nebo pěšky. Procházku doporučujeme začít v místě, kde z příjezdové cesty z Hynčic odbočuje v obci doleva cesta na Ztracenou Vodu. Zde najdete první informační panel se stručnou historií obce a panel se spolkovým znakem a nástěnkou.

Panel se spolkovým znakem a nástěnkou a panel s historií obce.

Pokračujte rovně po cestě vzhůru na sever, po pravé straně si všimněte žulové sochy sv. Jana Nepomuckého z 18. století a kousek za ním památníku obětem 1. světové války. Po 300 metrech od prvního panelu narazíte na návsi u bývalé fary na druhý panel s významnými stavbami a památkami z valštejnské minulosti. Toto místo, kde do roku 1984 stával kostel zasvěcený sv. Františku Xaverskému, lze považovat za dřívější centrum obce.

Panel s významnými valštejnskými památkami před farou u bývalého kostela.

Při následném zdolávání cesty stoupající údolím pátrejte očima v porostech kopřiv a stromů po zbytcích původních stavení, dokud nedojdete ke kapli, kde se nachází třetí panel věnovaný zdejší osadě Malý Valštejn a nedaleké obci Kraví Hora. Ta sice nebyla součástí Valštejna, její obyvatelé však byli do společenského života Valštejňanů začleněni.

Kaple Malého Valštejna a infopanel.

Pokračujte po žluté turistické značce 400 metrů do mírného kopce k zastřešenému posezení na Kraví hoře, které přímo vybízí ke krátkému odpočinku a třebas i opečení špekáčků. Rozhlédněte se po kraji a užijte si zdejší krásné výhledy.

Posezení na Kraví hoře.

Dál vás cesta povede kolem nepřehlédnutelného vojenského radaru k rozcestníku Nad Ztracenou Vodou (stále po žluté značce směr Solná hora).

Areál Armády ČR a radar.

Od rozcestníku ujdete po žluté značce ještě přibližně 450 metrů a zahnete doleva dolů do údolí bývalé osady Ztracená Voda (odbočka je značena směrovkou umístěnou na stromě). Čelem k údolí spatříte vrch Jindřichovy vyhlídky a vpravo ve svahu dřevěnici. Sejdete po louce na cestu do údolí a podle směrovky (k poustevníkovi) se nejprve vydáte k dřevěnici, kterou jste před chvíli viděli z cesty. Zde se nachází čtvrtý panel věnovaný poustevníkovi Vlastimilu Beranovi, který žil ve zdejší hájovně. Hájovna stávala přesně v místě dnešní dřevěnice.

Panel o poustevníkovi Vlastimilu Beranovi na konci údolí u dřevěnice.

Až si užijete nádherné výhledy na Cvilín (a při dobrém počasí až na Moravskoslezské Beskydy), vrátíte se zpátky na rozcestí a cestou pokračujte údolím dolů podél toku Valštejnského potoka a řady dalších zarostlých zborů původních stavení. Až se objeví první chaty, dojdete po malé chvilce k pátému panelu s pojednáním o Ztracené Vodě. Pak už jen necelý kilometr a půl a jste zpátky u startu své cesty.

Panel na Ztracené Vodě.

Valštejnský okruh, jehož délka činí 8,5 km, lze volným tempem absolvovat i s přestávkou za 3-4 hodiny. Terén je převážně jednoduchý, túru zvládnou i menší děti. Vybudován byl v letech 2014-2017 v rámci činností Spolku Valštejn z veřejné finanční podpory z rozpočtu města Město Albrechtice a z finanční podpory manželů Blanky a Roberta Kořínkových (tabule se spolkovým znakem). Informační panely zpracoval Robert Kořínek ml., grafické návrhy Radim Kabeláč, korektury textů provedla Hana Geržová a Petra Kořínková, dřevěné rámy vyrobili a usadili členové Spolku Valštejn a jejich přátelé a společnost DOMOVINA — ekologie, venkov, turistika, spol. s r. o., která také všechny panely vytiskla.

Celá trasa Valštejnského okruhu je v důležitých místech značena směrovkami, které usnadňují orientaci v terénu při procházce okruhem.

1. Stručná historie obce a panel se spolkovým znakem a nástěnkou
2. Významné stavby a památky
3. Osady Malý Valštejn a Kraví Hora
4. Poustevník Vlastimil Beran
5. Osada Ztracená Voda

Přejeme příjemnou procházku Valštejnem, vítejte u nás. A nezapomeňte si prohlédnout následující galerii snímků z výroby infopanelů a krásné video o Valštejnském okruhu natočené Karlem Knappem a umístěným na stránkách Linhartovského zámku.